17 maj 2011

Saker man får gjort vid sjukdom

I söndag tog vi oss en springtur i Skatås. Efter 6 km kände jag att jag fick ont i magen. Jag hade sedan ont i magen de resterande 8.2 km tills jag äntligen var framme hemma hos M. Jag har någon konstig ärftlig sjukdom som aldrig tidigare visat sig under dygnets vakna timmar. Tvärtom är det en sjukdom jag vaknar av på nätterna. Inte desto roligare men i alla fall. Jag får i tre omgångar sitta på toaletten och efteråt skakar jag, fryser, och känner mig allmänt svimfärdig. Detta hände alltså i söndags. Och innebar att jag var tvungen att avboka kvällens aktiviteter som var äta smält ost med bröd och se på Pan's labyrint. Istället låg jag däckad i M's säng och försökte komma på ett bra sätt att ta mig hem. Om inte Märta hade varit ute hade jag stannat, men blödig som jag är (och vis av erfarenhet när det gäller den röda donnan och att vara ute om nätterna) så åkte jag hem. Och där är vi nu:

Saker du kan göra vid sjukdom
Dag 1:
Stanna i sängen. Och för allt i världen, gå inte ut och häng upp tvätt. Då måste du vila en timme efteråt.

Se på TV. De visar bra serier hela dagarna med massor av rolig och trevlig reklam. Har du tur visar de reklam med mindre än 10 munters mellanrum. Men då ska du ha tur.

Knota dig ner i köket och laga en fantastiskt god fiskgryta som är lättare än att blanda en Mohjito. Torskblock, ett paket krossade tomater, 2 dl grädde, 3 dl frysta gröna ärtor, två nävar haricot vertes, salt och citronpeppar. In i ugnen tills det är klart. Mosa lite på fisken och ät med fetaost. Om du inte vore så sjuk skulle du nästan kunna bjuda hem lite folk.


Dag2:
Ät frukost. Bra eftersom att du inte gjorde det igår när du låg halvdöd i soffan hela dagen.

Läs klart en bok.

Få tefelonsamtal från finaste mannen i ditt liv som säger att han ska komma och hälsa på dig ikväll.

Få på dig lite kläder som är ok att visa sig ute i och gå till livsbutiken som meddelat att dina beställda skor kommit.

Ta sedan tåget till matvarubutiken för att köpa lite ingredienser till de fantastiskt goda pannkakorna du ska bjuda på ikväll.

Måla naglarna när du kommer hem.

Duscha, eftersom att även om den underbara mannen envisas med att han älskar dig så har du inte stått under vatten på två dygn, varav 1,5 av dem du legat i en varm och svettig säng.

Gurgla lite Nyodex, för du är fortfarande inte fri din svullna halsmandel och du ska trots allt springa det där Göteborgsvarvet på lördag.

Knapra för säkerhets skull i dig tre Esperitox också.

Vispa ihop pannkakssmet och vänta på den underbara mannen.

1 kommentar:

Fifi sa...

Nej, vilken osis med både halsmandeln och magen som strular så här innan varvet!