10 juli 2011

Hemma igen

Så, Berlin, Berlin, Berlin... Vad ska man säga annat än att jag är kär i Berlin. Det regnade tre dagar av fem men det gjorde absolut ingenting. Vi hade det jättebra mest hela tiden. Vi bodde hos ett par kompisar till M. De hade en dotter som just lärt sig att gå och hon och jag blev bästisar.


Tränat tyska har jag också gjort :) Jag fick uppdrag att handla bröd till frukost några dagar och det gick mycket bra. Jag köpte frimärken, kaffe, beställde mat och drink alldeles själv. Men det blir lite svårt när de börjar fråga saker, då hänger jag inte alltid med.

Såklart såg vi många turistattraktioner också. Jag köpte Lonely Planet för Berlin tidigare i år och hade noggrant markerat alla saker jag ville se, men det fanns inte tid för allt och dessutom gjorde regnet att det inte var så roligt att gå ute hela tiden.













East Side Gallery



Unter den Linden

När vi var i östberlin en dag och hade tittat på East Side Gallery så gick vi runt lite och passerade en fotoautomat som vi bestämde oss för att bli porträtterade i. Det visade sig vara mycket enkelt då den hade bruksanvisningar på svenska?!


På torsdagen åkte vi från Berlin till Rostock för att hälsa på M's vänner. Det var en supermysig stad och vi hade jätteroligt. Där fick jag verkligen träna på min tyska, för de pratar snabbt och mycket hela tiden. Men jag hänger med för det mesta. Och svarar på engelska.... Jag måste verkligen träna mer på att prata tyska, annars går det aldrig bra det här.


På onsdagen kände jag att jag höll på att utveckla en trevlig förkylning och mycket riktigt så slår den till ordentligt på torsdagskvällen. Jag hostade hela tiden nästan. M's kompisar är mycket för att alternativt behandla förkylningar så jag blev istoppad rå vitlök, rå ingefära, citroner, Yogite med honung och varm öl. Jag ble mycket piggare under kvällen och tänkte att jag skulle nog orka mig igenom middagen som en av hans vänner gjorde. Han är inte känd för att laga mat snabbt så när vi kom vid sju sa hans kompis osm vi bodde hos att hon hoppades att jag inte var hungrig för det här kommer att ta tid. Inte en middag under två timmar. Men när middagen inte var klar klockan ett stupade jag i säng och somnade som en stock. När M kom och la sig efter någon timme var jag het som en bastu.


Jag svettades antagligen ut större delen av förkylning den natten för sedan på fredagen var jag mycket piggare, men hostade fortfarande. Vi gick på stan, åt glass i hamnen och satt på balkongen och drack öl och spelade musik. Jag utvecklade mina tyskakunskaper genom att gå in i en affär sjävl och prata lite. Det går sakta men säkert framåt det här :)


Igår åkte vi hem, vi tog färjan som gick kl.9 och jag var hemma kvart över åtta på kvällen.


Tjejerna var mycket glada över att ha mig hemma igen, men de verkar ha mått bra under min semester. Grannarna är verkligen superbra!!

1 kommentar:

Fifi sa...

Underbara Berlin! Du verkar ha haft det riktigt bra, men går det att inte ha kul i Berlin?

Ah, vad bra. Jag fick bara för mig att jag hade lovat någon att ge lite Berlintips och glömt bort det… Men coolt att du ska flytta dit!